02 mars 2015

Dag 2

Har sovit som ett arsle. Svettas på natten. Vidrigt. Äckligt. Mannen var upp med Casper som behövde göra nr 2 mitt i natten. Att han vaknade :-) Sen hände nåt och Casper blev ledsen och kom till mig och ville ligga bredvid mig. Mysigt och jag orkade inte kämpa med att få honom till sin säng så där låg vi. Han gnisslade tänder ett par gånger i sömnen. Jag sover som en kratta med ett barn bredvid mig så ja...natten blev inte kul. Känner mig trots allt rätt så pigg idag. Skumt. Bra men skumt :-)

Wilmas blodsocker ligger stabilt. Hon får fortfarande 8 enheter Levemir och till varje måltid tar hon 2 enheter Novo Rapid.
Förra veckan provade vi som så att vid måltid före träning eller vid frukosten på fredagen då hon har gympa så fick hon bara 1,5 enhet Novo Rapid. vi sänkte alltså med en halv enhet. Det funkade jättebra. Hon som alltid brukar få dricka söt saft under träning slapp det när vi gjorde på det här sättet.
Pratade ju med diabetessköterskan förut och vi kom överens om att prova det här. Mycket bättre att sänka insulinet före träning än att behöva äta mer mängder mat.
Blodsockret har legat fint. Stolt. Är också imponerad att jag kan anpassa dosen till henne och det hon äter. Händer ju ibland att vi äter en pizza eller att man ska äta nåt gott efter maten eller att hon bara är rätt så hög redan innan maten. Då kan man justera lite grann så ligger blodsockret lite bättre sen även om hon inte va jättehög innan. Men värdet blir bättre. Sen får man ju ha i åtanke om det varit nåt speciellt, om hon tränat eller om det som sagt är pizza vi ätit då blodsockret ökar långt senare.
Mycket att tänka på men det går bra.
Wilma sa här om dagen att hon tyckte det var jobbigt att behöva ta sprutor så vi pratade lite om det. För självklart ska hon få tycka så och känna så. Det förstår jag. Jag tycker hon är tuff och stark som fixar mycket på egen hand och som förstår det hela. Jag är så himla stolt över henne.

Min frukost idag bestod av naturell yoghurt smaksatt med blåbärsyoghurt och Special K flingor.
Mellis blev en banan.
Inväntar lunchen nu. Tror att jag ska luncha med Jörgen men eftersom han är lite kass på att svara på mitt SMS så är det svårt att veta just nu.

Kvällens träning bjuder på karate.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar