18 september 2013

Preventivmedel

Så sitter man här hos barnmorskan. Väntar på att få komma in. Dags att förnya receptet på p-piller och för att få ett år utskrivet så måste man komma på besök.
Jag har ätit samma piller sen tonåren. Sen jag var 15 tror jag. Dom har funkat superbra och jag har alltid varit nöjd. 
När jag och mannen ville ha barn så slutade jag och blev gravid direkt med Wilma. Casper tog det nog 7 månader efter piller-stoppet. Men gravida blev vi:-) 
Nu har jag börjat fundera på hur man skulle må utan p-piller. Hur mycket påverkar p-pillerna ens mående och humör?
Vet en som äter Yaz och som är jättenöjd. Det ska tydligen vara en lägre hormondos i dom som påverkar kroppen. Låter ju vettigt men efter lite googlande och den första artikeln jag får upp handlar om en tjej som dog då hennes lungor pajade pga Yaz, så nej. Inga såna piller för mig. Å andra sidan så är det biverkningar med alla piller när man googlar runt. Det verkar inte finnas det där perfekta preventivmedlet. Eller gör det det?
Det finns p-piller, p-ring, p-plåster, p-spruta, p-stav, hormonspiral, kopparspiral mm. För att få minsta möjliga påverkan på kroppen, är det då bara total avhållsamhet som gäller? Låter ju inte så jättekul i mina öron.

Idag blir det en diskussion med barnmorskan så får vi se vad vi kommer fram till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar