20 september 2013

Drömmer mig tillbaka

Sitter på jobbet och gör mitt jobb. Så klart :-)
Ska ändra en leveransadress och inser att adressen är så otroligt bekant. Där på just den adressen, i det huset, bodde min farmor och farfar. En lagom stor gul tegelvilla med källare och en trädgård med ett stort äppelträd i. Jag kan se allt framför mig. Granhäcken där det sprang fasaner. Den svarta smidesgrinden med en guldig brevlåda bredvid. Den branta nedfarten till garaget. Det lilla trädgårdslandet där farmor odlade..nånting i. Jag kommer inte ihåg vad det var. Stenen i trädgården där det stod ett solur på.
Trappan upp till den inglasade altanen där en hamock stod. Jag och min bror Fredrik brukade sitta och gunga i den. Utemöblerna, nån typ av trä/rotting där vi satt och fikade. Farmor bjöd på sina hembakta bullar. Underbart goda bullar som tyvärr ingen lyckats göra lika goda och underbara som hon.
Stentrappan på framsidan som går upp till ytterdörren. 2 dubbla dörrar har jag för mig att det var.
Hallen där man ofta stod och speglade sig i spegeln, toaletten, en liten toalett där det i skåpet alltid stod en Atrix handcreme.
Köket, där jag ibland fick hjälpa till att baka kakor, pallen man fick stå på för att nå upp i skåpen, köksbordet där jag och mina bröder ibland satt och blev serverade riktig choklad gjord på kakao och socker och varm mjölk. Bara farmor kunde göra den god. Till det fick vi rostade smörgåsar med ost eller marmelad. Jag kan verkligen känna känslan och känna doften av allt. En varm, hemtrevlig och go doft.
Vardagsrummet med sina möbler med rött tyg i. Mysiga stora fotöljer, massor av blommor i alla fönster som alltid var stora gröna och blommande. Ovanför soffan hängde det en eller två tavlor med "grekiska motiv" (kalkvita hus, gröna växter och blått hav). Bokhyllan med massor av böcker i.
Farmor och farfars sovrum. Där fick jag leka ibland och låna farmors kläder att klä ut mig i. Skärpen lekte jag var ormar. Kommer ihåg ett alldeles grön bälte farmor hade, det var en grön mamba :-)
Farmor hade en vit elefantstaty bredvid sängen och på farfars sida stod en telefon. Där satt man ibland när man skulle sova över och man ville ringa hem och säga hej till mamma och pappa. Då satt man där på sängkanten.
Finrummet med det fina bordet och stolarna, den långa skänken med fintporslinet i. Ibland hjälpte jag till att duka bordet när vi var många som skulle äta. Då fick man vara extra försiktig. Där i finrummet ställdes extrasängarna upp när jag och min bror Fredrik sov över. Resårsängar har jag för mig att det var. Farmor bäddade alltid jättefin. Inte en skrynkla nånstans fanns det. Täcket var instoppat in under madrassen både nedtill och längs bägge långsidorna. Man fick försiktigt åla ner vid öppningen upp mot kudden. Råkade man få loss sidorna så kom farmor och stoppade om en och pussade godnatt och såg till att täcket satt tight under madrassen. Min bror och jag brukade ligga och skratta för man kunde knappt röra sig. Så tight satt täcket. Och när nästa morgon kom så blev vi serverade varm choklad och rostade smörgåsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar