24 november 2014

Utveckling

Jag står still.
Jag behöver utveckling. Jag behöver utvecklas. Jag behöver utmaningar.
Jag behöver ny information och ny kunskap i mitt huvud, min hjärna och min kropp.

Men vad?

.......
........

Hjärnan går på högvarv för att komma på vad jag ska göra.
Det känns som om jag står still på jobbet. Jag trivs på mitt jobb absolut. Men jag sliter mellan jobbet, lämningar av barn, hämtningar av barn och vabb. Att utvecklas på jobbet känns som en omöjlighet just nu.
Jag behöver nåt annat.

Har kollat kurser. Funderade på en kurs i engelska. Eller kanske spanska. Eller är det matematik jag ska läsa? Eller kanske nåt om rymden?!
Eeehhhh.....
Men jag kom på det. Som säkert många andra.
Hälsan är viktig för oss. Hälsa, träning, vad vi äter och hur vi äter. Jag tror inte vi kan få nog av den kunskapen.
Jag vill lära mig mer om kost och hälsa för min egen skulle. Min egna kropp och min egna träning. Men jag tycker oxå att vi behöver kunskapen och intresset för att lära våra barn om träning, kost och hälsa.

Igår klämde Wilma ur sig att hon tycker det är tråkigt att äta. Jag tog direkt en disskution med henne.
Hon känner sig inte fri. Fri? Ja att få leka...när hon måste sitta och äta. Så jag fick vackert förklara vikten av att äta, mat över huvud taget men oxå rätt sorts mat. Så att kroppen orkar. För hur mycket vi än vill leka istället för att äta så kommer kroppen inte orka leka sen...när vi inte äter.

Nu kanske just Wilmas uttalande inte var så illa som det först lät. Inte när jag fick höra hur hon tänkte och jag fick en chans att förklara kropp, mat, energi, hälsa.
Men faktum kvarstår att ätstörningar går nedåt i åldern och det är inte ovanligt att det börjar så tidigt som i 8-9 års åldern. Till och med 7 års åldern.
Jag tror att om man som förälder tidigt lär sitt barn om kost och hälsa så kanske dom oxå kommer fatta att man inte behöver vara smal, att man kan äta OCH vara smal och hälsosam. Allt handlar ju om vad vi äter och i vilken mängd vi äter det i.

Så kost och hälsa får det bli.
Ska bara läsa sista sidorna ur Twiligt part II - boken. Så spännande.
Sen ska jag slänga mig på en bok som jag lånat av min bror. Återkommer med namnet på den :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar