10 juli 2012

Dumma mage

Igår var ingen rolig dag. Eller på det stora hela så var den det men ibland så lägger sig min mage i mitt liv och tycker saker och då gör det ont. Precis som igår.

Morgonen började med stress. Försov mig lite, upp med barnen, tjata lite på dom så vi skulle komma iväg i tid, lämna på dagis och iväg till jobbet. Kom i tid till bägge ställerna :-)

På jobbet är det mycket nu då en del har semester. I samband med att jag och A gick upp i tid så slutade L och så gick A på semester. Så jag gör liiiite mer jobb än vad jag hinner med. Men jag hinner konstigt nog. Visst jag ligger efter 3 dagar ungefär hela tiden men det funkar. Lite stressigt bara.
När jag hämtade barnen hade jag både huvudvärk (som jag haft hela dagen) och ont i magen av lite stress. Nu för tiden tål min mage inte så mycket.
Och vad händer på dagis? Jo prinsessan och jag tjaffsar om gummistövlarna. Hon ville inte gå i dom utan ha foppatofflorna på sig men dom låg ju hemma. Jag ville att hon i alla fall skulle gå i stövlarna till bilen sen kunde hon ta av sig dom. Men nä sa hon. Så där stod vi. I ett döläge. Så irriterad jag blev. Visst har hon kunnat gå utan men det var både blött och kladdigt ute och med en totalt rengjord invändig sida på bilen och inga gummimattor i så tyckte jag att hon kunde gå i stövlarna. Hon klev i dom under protest och orden att jag inte alls var den bästa mamman. Sa till henne att så kan det vara och att jag får leva med det. Hon fattade nog inte vad jag menade.
Vi kom hem till slut men min mage var riktigt i otakt då. Ont ont ont. Inga tabletter hjälper ju heller.
Stod och svettades av smärta när jag gjorde maten. Mannen fick ta över och jag lägga mig på sängen för jag kunde knappt stå. Det släppte efter en stunds vila. Inte helt men ändå så saker och ting blev drägligt.
Resten av kvällen gick i lugnets tecken. Barnen fick lägga sig i tid för dom var trötta, jag glodde på TV och sen blev det god natt i gansla så normal tid.

Vaknade idag någolunda pigg så jag tar en likadan kväll ikväll. I lugnets tecken alltså. Gärna utan smärta.

Måste till och träna oxå. mår så dåligt när jag inte tränar.

Godis ska bort igen. Har goffat godissaker hela helgen och jag mår ju inte ens bra av det så varför äter jag det??
Svettningarna är tillbaka. Buhu.

Så jobbigt när vissa saker händer. Som magkatarren. Det är så mycket som man egentligen borde ändra på men man vet inte vart man ska börja och man kan ju inte ta allt på samma gång.

Sluta grubbla på skitsaker
Inte stressa
Inte göra allt och inget utan låta saker vara
Inte plocka hela tiden
Ta en sak i taget och låta det ta den tid det tar
Inte äta godis
Inte äta fet mat och annat onyttigt
Inte...
det är mycket inte nu.

Vad ska man göra då?
Jo...
Ta det lugnt
Göra en sak i taget
Låta saker och ting ligga. Har fått lära mig att himlen inte ramlar ner om man låter dom vara
Låta saker ta den tid det tar
Vara här och nu
Äta nyttig mat
Träna.

Finns mycket mer man kan skriva men som sagt vart börjar man och vart slutar man?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar