15 juli 2015

Biceps

Oj i morse va jag trött. Jag som ska lägga mig tidigare för att enklare komma upp på morgonen. Speciellt när klockan ringer 04 för att gymmet ropar.
Klockan ringde 04. Men jag vet inte vad som hände. Somnade om. Hade lyckats trycka bort snoozen. Vaknade av mig själv 04,45. Hur fan blir det nu då? tänkte jag. Gymmet? Tiden? Hinner jag? Grubblade snabbt och kom på att liten träning är bättre än ingen träning så jag studsade i kläderna, kollade Wilmas blodsocker som låg superfint på 5,2 och så pussade jag mannen hej då.


Med tanke på tiden så blev det inte en timmes träning men jag hann träna nästan 40 minuter vilket resulterade i 3 olika övningar för biceps och en magövning. Sen blev det duschen, fixa mig, klä mig och hämta upp kollegan som skulle åka med till jobbet. Så det gick ju bra ändå.


Tar en proteindrink just nu i väntan på att äta havregrynsgröt om en stund.


Angående Wilmas blodsocker så har det varit en himla berg och dalbana senaste veckan. För henne rätt höga värden då vi varit på 8 och uppåt. Mycket över 10. Höjde Levemiret från 7 till 7,5 enheter här om dagen för att kanske få en bättre bas plus att det totala intaget av NovoRapiden över en dag inte synkade med 7,5. Vi har fått ge så mycket NovoRapid för att hela tiden trycka ner hennes blodsocker.
Igår låg hon lite högt vid lunch. Hon åt pannkakor och fick lite extra insulin. Vid mellis skulle hon ta ett äpple och va högre än vid lunch och fick därför ta lite mer insulin. Kan tilläggas att Wilma ofta när hon äter något tar 1,5 enheter insulin. Så att ta 2,5 helt plötsligt blir ju lite mer. Vid middagen tröck vi i henne 3,0 enheter (har jag för mig att det var). Efter middagen låg hon på 19. Tjo vad det skenade i väg. Helvete. Tröck i henne 2,5 enheter då hon går ner ungefär 6 av en enhet insulin. Trots det när vi kollade en stund senare så låg hon på strax över 21. VA FAN. Vad är det som inte funkar? Tittade på insulinet. Inget såg konstigt ut men nåt var ju uppenbarligen fel. Så jag bytte ut insulinet mot en nyöppnad förpackning. Tröck i henne 3,0 enheter. Tänkte att vi får kolla det sen och se så det ligger bra. Kollade blodsockret igen när hon skulle lägga sig. Hon låg på nästan 9 då. Hon fick tyvärr ta en spruta till med 0,5 enheter NovoRapid. Jag kollade hennes blodsocker igen när vi lag oss. 4,2. Yes. frågan var bara om det var lågt vid 22-tiden eftersom hon ofta brukar höjas vid den tiden. Kollade i morse innan jag åkte till gymmet. 5,1. JAAAAAAAAAAAA. Det borde bli en bättre dag idag med inte lika många stick och sprutor.
Kan tilläggas att vi typ aldrig har sånt här problem med hennes blodsocker. Hon ligger ofta bra. Nu verkar det som om det var nåt med insulinet som gjorde att det inte verkade som det skulle.
Wilma va tapper igår och klagade inte en enda gång. Kanske just för att vi sällan har såna här dagar. Förstår barnen som har mycket svajande blodsocker, det blir många stick och kanske många sprutor. Kanske iofs också dom som väljer pump.
Vi går på sprutor och det funkar kanon för oss, speciellt för Wilma.


Nu jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar