06 januari 2015

Trött

Ibland undrar jag hur jag ska orka. Men på nåt sätt...i slutändan så gör man det ändå.
Jag är så trött. Jag har slut på energi. Vill hinna med mig själv men hur ska jag få tid till mig? 
Snart börjar jobbet igen. Så med dålig sömn på nätterna och upp på morgonen så ska jag orka med jobbet oxå. Hur ska jag orka när jag inte en finner tid till mig?!

Dagarn går ut på att, förutom när vi va i Orsa och åkte skidor om dagarna, att laga mat, se till att Wilma får mat och mellis med jämna mellanrum, underhålla Casper ibland, medla mellan barnen, klä barnen, se till att tänder och hår blir borstade, att saker plockas undan, plocka fram frukost, städa upp efter frukost, hjälpa mannen på med kläder, se till att Wilma kollar blodsockret när hon ska och att hon tar insulinsprutorna och vid middagen hjälpa till med dom, plocka ur diskmaskinen, plocka i diskmaskinen, tvätta, vika tvätt, damma av i huset, putsa speglar, vattna blommor, borsta mina egna tändernoch mitt eget hår, bädda säng. 
Idag måste jag ta in ved så vi kan elda. Eller måste. Nä kanske inte men att elda ger en mysig värme och oxå ett mysigt sken och ljud på kvällen. Tvätt måste fixas oxå. Och så måste jag till återvinningen. Julens kartonger och julpapper och sopor står kvar i hallen och det är trångt. Kanske måste handla lite oxå. Mannen kan jag inte be om hjälp av. Han har ont i armen och går på medicin. Han bör inte köra bil och kan inte lyfta tungt. 
På nätterna får jag ingen sömn. 
Klockan 23 (eller innan jag lägger mig) ska Wilmas blodsocker kollas. Likaså klockan 03. Så klockan står på ringning.
I natt var det katastrof. 
Satte mig i soffan klockan 22. Helt slut efter att ha varit på Fyrishov på dan, städat upp köket och fixat tvätt på kvällen och fått i säng barnen till slut. 
Kollade på mission impossible. Klockan 23 kollade jag Wilmas blodsocker, lag mig vid 23,45 tror jag, klockan 00.30 ropade Casper då blöjan läckt, bara att byta lakan, klockan 03 ringde klockan gör blodsockerkoll, missade och somnade om, vaknade med ett ryck klockan 05.30 typ, upp till Wilma och kollade blodsockret, det låg bra, somnade om, klockan 08.00 ringde klockan. Tanken var att kliva upp för att få i barnen frukost i tid. Vi är så snea i schemat vilket gör det svårt att få en bra överblick över Wilmas värden trots att dom är ganska bra. Sov till nästan 10.00. Vaknade. Supertrött. Nu är den här dagen i gång. 
När får man vila? När får man tänka på sig själv? Man får ju höra att man själv ska prioritera sig själv för man ska inte förvänta sig att någon annan gör det. Men när schemat är fullspäckat och all andra är beroende av en...då finns inte jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar