09 januari 2015

Skolstart

Igår började skolan för Wilma så igår och idag har jag varit med i skolan för att finnas som stöd till henne precis i början. Trots kompisar, lektioner, bus, allvar och allt vad det innebär med skolan så ska blodsockret kollas före varje måltid och om hon känner sig "konstig". Till mat och mellis ska även insulin tas. Och allt måste kommas ihåg även med allt som händer runt omkring.

Igår tyckte hon det va lite pinsamt att ta insulinsprutan till lunchen. Det var flera som kollade. Men jag sa det att när hon gjort det där 2-3 gånger så kommer inte dom andra barnen titta längre. Det finns en annan på skolan som har diabetes typ 1 så många barn är vana redan. Men klart dom kollar när ett till barn tar sprutor. Idag gick det bättre vid lunchen 😊
Dom har haft gympa. Blodsockret har legat ok. 
Hon och en kompis ville åka bussen hem till oss efter skolan. Jag fick ta bilen själv. Wilma bad om sin telefon som låg i min väska om hon skulle behöva ringa i bussen. Smart tjej. Hon behövde ringa. Hon ringde mig och berättade att hon kollat blodsockret och att det låg på 3,0. Hon tog 3 dextroxol precis som hon ska. Duktig tjej. Väl hemma så va hon pigg och nu leker dom för fullt. Fick en nattgäst då Linn sover kvar. Kul för tjejerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar