15 april 2013

Helgen som gått

Caspers mage var upp och ner i fredags. Men resten av helgen har den varit ok. Visst han är inte bra i magen, avföringen är alltid lös men han bajsade inte i tid och otid.
Vi har tagit beslutet hemma att dra ner på vällingen eftersom han äter fullkornsvälling från 3 år. Vi köpte istället nån välling som heter God natt välling. Han fick den igår och drog 2 flaskor (dagen igår var lite konstig) och inga konstiga miner så han gillade den nog :-)
Vi ska oxå dra ner på fiberintaget överlag på Casper och se vad som händer. Det måste gå att hitta en balans nånstans. Appropå det så kom jag på att jag skulle ringa och prata med husläkaren.
På kvällen blev det Lets Dans på TV. Vad vi åt det har jag ingen aning om. Pizza kanske. Eller så var det i lördags vi åt det. Hmmmm.

I lördags var det skitväder. Först regnade det och sen blev det snöblandat regn. Vi höll oss inomhus.
Jag städade hemma, dammade av alla ytor, vattnade blommorna, putsade speglarna och tvättade. Mannen dammsög golven och svabbade dom.
Wilma var till en klasskompis och lekte. Dom hade haft jättekul. Casper fick nöja sig med att vara hemma med mig och städa. Jag tror han var rätt nöjd :-) Han blev dock jätteglad när jag kom hem med Wilma. Micke var hemma med honom då. Oj han skrek "WILMA" rakt ut och sprang fram och kramade henne hårt. "Min Lill-lill" sa han. (Lill-Lill = Wilma).
På kvällen blev det Fångarna på Fortet på TV.

Söndagen bjöd på roligare väder i form av sol och lite värme. Jag och barnen åkte till Gränby och shoppade. Casper fick 2 pyjamasar och en tröja, Wilma fick 3 par byxor, 2 tröjor och 1 jacka. Skitsnygg jacka verkligen och hon är så cool i den. Allt handlades på Kapp Ahl och några saker hittade vi på rean. Jag passade på att köpa en jacka till mig själv oxå. En skinnjacka på Vero Moda. Ser man på priset så är den kanske inte äkta men oj så snygg och skön. Jag premiäranvänder den idag och den är skön.
Barnen var superduktiga på Gränby. Dom lyssnade och höll varandra i handen. Wilma fick prova en massa kläder och Casper satt i provhytten bredvid under tiden eller gick och hämtade scarfs till Wilma som han tyckte att hon skulle ha. Det blev ingen scarfs med hem dock. Nöjda och lite trött efter shoppingturen så åkte vi hem och åt lunch.
Vi var ut på gården. Jag städade bilen invändigt. Jag torkade av och dammsög. Fick nå bra avtorkningsdukar av Micke som var bra och gjorde snyggt. Visst har jag vetat hur dom funkade så har det säkert blivit snyggt. Just nu är bilen flammig på insidan eftersom det var nåt silikonbaserat shit som man MÅSTE stryka på HELA ytorna. Så vid tillfälle så är det bara att göra om och göra rätt så bilen inte ser flammig ut på interiören. Suck.
Så tråkigt speciellt med tanke på hur mycket energi det tog av mig då jag försökte hålla reda på barnen samtidigt och dom inte lyssnade. Eller så lyssnade dom och bara sket i vad jag sa. Vem vet.
Jag gick iallafall in till slut med barnen och Casper fick sova. Han var helt slut, stackaren.

Wilma och jag avslutade söndagen med att åka på simskola. Jag passade på att simma cirka 20 minuter. Det gick bra men det var tungt. Tungt för axlarna och tungt för lungorna. Nu är det bara att köra på med träningens å gott det går utan att blanda in stressen.
Efteråt så lekte vi en timme på äventyrsbadet. Vi blev osams innan vi skulle hem eftersom hon ville ha både glass och godis. Jag sa att vi kunde skippa det och göra nån smarrig efterrätt till efter middagen idag mennej hon ville ha NU. Jag sa nej. När man sätter in en taskig attityd mot mig då sätter jag mig på tvären. Så det blidde inget för henne. Hon var arg, ritkigt arg och ledsen. Jag förklarade att hon ju faktiskt fått en massa fina saker när vi shoppade kläder plus att vi lekte på Fyrishov och jag tyckte hon borde vara nöjd...men fick till svar att det var hon INTE. Måste vara jobbigt att aldrig få känna sig nöjd. Och som förälder så ska man bara borsta av sig dom hårda orden våra barn levererar till oss. Sagt och gjort, vi åkte hem och pratade lite, halvvägs hem slutade hon gråta högljutt i bilen och, jag förklarade hemma hur jag såg på det hela och sen var det god natt.

Ibland undrar jag verkligen, det gör säkert andra oxå, gör man rätt eller gör man fel med sina barn? Vad ÄR rätt och vad är fel? Hur påverkas dom av valen som vi vuxna ibland gör åt dom? Av våra konflikter? Av våra bråk? Det vet man ju aldrig. Eller inte än på många år.
Som min kloke bror sa: det vet man inte förän dom flyttar hemifrån och man ser hur dom klarar sig själva med jobb och allt vad det innebär. Så sant. Vi kan bara hoppas att vi gör det rätta för våra barn. Synt förnuft borde räcka långt.

1 kommentar:

  1. Hoppas att mindre välling och fibrer gör en klar förbättring.... Inget kul att ha ont i magen hela tiden!
    Oj där är vi lika... Urk va arg jag kan bli på Wiggo när han inte lyssnar! Tycker det ska räcka med en gång, ja det gäller verkligen att vara konsekvent med dom små! Man är inte sämre förälder av att säga NEJ! Barn måste lära sig tycker jag! Vi har många duster här hemma kan jag lova! Det är ju du och jag som föräldrar som bestämmer över barnen och inte tvärtom!!!
    Kram

    SvaraRadera