26 augusti 2014

Vitamin-förvirring

Funderar en del på det här med vitaminer.
Tar själv Omega 3 (fast inte just nu eftersom en op väntar), D-vitamin och Mitt val kvinna.

Har grubblat lite mer på det här med Magnesium efter en disskution med en kollega.

Vid LCHF- kost så äter man ju många gånger mer Kalcium.
D-vitamin ökar Kalciumupptaget.
Man ska ha en bra balans mellan Kalcium och Magnesium.
Man ska inte få i sig mer än bubbelt så mycket Kalcium än Magnesium.
Magnesium finns i nötter och baljväxter vilket jag är allergisk mot.

Alltså är D-vitamin vid LCHF kost ej så smart om man äter mycket mjölkprodukter eftersom det ökar Kalciumupptaget och man då rubbar balansen mellan Kalcium och Magnesium.
= Magnesiumbrist.

??

Någon som vet bara så där rakt upp och ner hur det funkar?
Själv får man ju läsa, läsa och läsa och överallt står det lite olika saker tycker jag.

För mig är med andra ord D-vitaminet dumt att äta.
Däremot har jag förmodligen en brist på Magnesium om man ser till kosten och till en del av dom "problem" som Magnesiumbrist orsakar.

Förvirrande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar