23 december 2013

En olycka händer så lätt

Nu i juletider så vill jag bara varna för det som så lätt kan hända.
BRAND.

Vi hade tur här i veckan. Hade det runnit ner lite eld tillsammans med den smälta plasten så hade förmodligen med största säkerhet, soffan tagit eld. En minut till utan att vi hade reagerat så hade taket brunnit. Då hade vi kunnat ringa 112 och snabbt tagit oss ut ur huset. i värsta fall har huset stått i lågot.

Vi har precis ätit middag. Innan så tände jag några värmeljus. I hallen i ett par ljuslyktor, i vardagsrummet uppe på en hylla ovanför soffan.
Wilma sitter i soffan och kollar på film i Ipaden, Casper far omkring i hallen med en leksakssopbil, mannen och jag sitter i köket vid bordet och småpratar.
Plötsligt.
Mannen stelnar till och säger: "Det luktar rök".
Jag far upp från stolen. Tankarna snurrar snabbt. Jag har tänt ljus. Vart är barnen? Jag går ut i hallen och mot vardagsrummet. jag ser ett sken mot ena väggen. När jag kommer in i vardagsrummet går blicken direkt till hyllan ovanför soffan. Där...på hyllan har vi en brasa. Lågor. Eld. Jag skriker åt mannen.
"Det brinner för helvete".
Wilma far upp ur soffan, rädd för att jag skriker att det brinner. Hon var helt uppslukad av Ipaden och märkte inte att det 2 meter bort ovanför soffan så brann det. Jag är så glad att hon satt i andra änden av soffan.
Wilma: "Ska jag ringa brandkåren?"
Casper: "Då kommer brandkårenoch släcker elden."
Mitt huvud snurrar när jag står och ser på lågorna. Visst kanske inte världens största brasa, men det brinner, i vårt hus, där vi befinner oss. Det är tillräckligt.
Jag ger mannen kannan med vatten som vi hade på köksbordet. Jag går för att hämta mer. Jag hör hur det fräser i vardagsrummet och mannen som mummlar nåt och sen kommer han snabbt till hallen och hämtar brandsläckaren. En pulversläckare. Som gammal brandman så behåller i alla fall han lugnet. Han öppnar vardagsrumsdörren, kliver ut och drar första släckningsduschen där ute. Det visade sig att det var för att lätta på trycket i släckaren annars är det ett rejält tryck i släckaren när man trycker i gång den. Han går fram till hyllan och släcker elden.
Mitt hjärta bultar , mitt hjärta rusade under tiden det brann. Barnen höll sig på lite avstånd bredvid varandra. Lite rädda men samtidigt nyfikna och stolta över sin pappa.
Det hängde som lite plast från hyllan ner på soffan. Det hade droppat lite plast ner. Inte snyggt och hårt som fan och svårt att få rent och bort. Just nu ligger det en filt lite över så man slipper se det.

Nåt material på hyllan hade tagit eld. Hyllan hade tagit eld och det brann även i den.
Mannen sa att om eld hade följt med den rinnande plasten så har soffan tagit eld. Då har det gått fort.
Har det gått 1 min (EN MINUT) till så har taket brunnit och vi har kunnat ringa brandkåren och tagit oss ut ur huset och i värsta fall fått se huset gå upp i rök. Det går så jäkla fort om det väl får fart.

Hyllan är bortmonterad. Vägger ser inte snygg ut då det följt med färg. Skruvhål finns i väggen. En svart sotig fläck och svart sot i taket och plaststänk på väggen. Första dygnet luktade det helskotta inne hos oss. Vi måste nu slipa, spackla och måla om. Förhoppningsvis kan man göra det snyggt och försiktigt så slipper man måla om hela väggen. Vi får se.
Det viktigaste är att det gick bra. Att vi klarat oss, att huset står kvar.

Vi behövde aldrig ringa brandkåren. Mannen fixade släckningen själv med brandsläckaren. Har det brunnit ännu mer så har kanske inte brandsläckaren räckt. Då har utgången kanske sett annorlunda ut. Tack min älskade man.

Vad var det då som gjorde att det blev en brand på hyllan?
Jo, det är så enkelt.
Det har legat en barnfilm på hyllan plus tre stycken CD-musikskivor. Barnfilmen ligger i ett fodral gjort av plast. Jag vet att dom låg där när jag tände värmeljusen men dom låg så långt i från.
Med största säkerhet så har ett barn (det är bara ett av barnen som når) som tagit ner fodralen och kollat på dom och sen lagt tillbaka dom. Men inte lagt dom där dom skulle ligga utan bara skjutit upp dom. Alldeles för nära ljusen så fodralet har sakta börjat smälta, det har blivit varmare och varmare och till slut har det tagit eld.
Mannen var smart och provade bara med lite vatten för att släcka. Det blev värre. Det visade sig att filmfodralet ju är gjort i plast och det finns väl nån typ av olja i det. Det gör att det inte går att släcka med vatten, precis som olja på spisen. Man måste kväva elden eller ha en pulversläckare. Jag är glad att mannen har den kunskapen så han bara testade. Jag själv har förmodligen skickat på hela kannan i ren panik. Förstå vad som har hänt då. Lågorna har ju slagit mot taket.
Det är bara tur att mannen kände lukten av rök och att vi reagerade så snabbt som vi gjorde.

Så var rädda om er. Speciellt i juletider när man tänder ljus. En olycka händer så lätt.
Se till att ha brandvarnare i alla rum, se till att ha brandsläkare hemma. Även brandfilt är bra att ha. Se till att prata med barnen om brand, om ljus, om vad som kan hända och vad man gör om det händer en olycka.
Lär dom hur man ringer.
Vart ringer man?
Vad säger man i telefon?
Vad ska man göra själv? Stänga dörren till branden. Att dom ska ta sig ut. Vilka vägar man kan ta sig ut. Vart dom ska gå. Vart ni i familjen har en uppsamlingsplats.

Förhoppningsvis så händer inte en olycka men om det skulle ske så är det bra att alla vet hur och vad dom ska göra. Kunskap ger trygghet som gör att man kan agera lugnt i en sådan situation.

2 kommentarer:

  1. Nämen Gud så obehagligt
    Det går fort!
    Önskar dig en riktigt God Jul
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Iiiih vilken skräck. Jag hade ju också bara skickat på allt vatten med en gång i hopp om att kunna släcka elden. Inte har gemene man de kunskaperna som krävs. Fy tusan, vilken enorm tur i oturen ni hade. Kram.

    SvaraRadera