17 juni 2013

Vem ska man bjuda?

Vem ska man bjuda?
När barnen har skolavslutningar. När barnen har julavslutning. När det är sommarfest på dagis.

Är det bara familjen? Är det bara familjen och andra som är släkt med barnet? Är det bara dom som har blodsband med barnet? Eller får andra nära och kära som bryr sig om våra barn, oxå komma?

Vad räknas som konstigt och inte som konstigt när det gäller dom som kommer för att fira våra barn och glädjas med dom?

För jag förstår verkligen inte. Jag är förvirrad. Jag är enkel. Jag har inga såna regler eller tankar alls.
För mig får alla nära och kära som vill glädjas med mina barn, komma. Bara det finns plats och det inte finns några såna regler från skola eller dagis att endast familjen är välkomna på grund av platsbrist.
Men ni som har andra åsikter får gärna dela med er av dom och förklara hur ni tänker. Även ni som kör på min linje kan gärna skriva nåt uppmuntrande ord.



2 kommentarer:

  1. Jag tänker som du! Det är väl alldeles härligt om barnen (och man själv) får omge sig av fina människor som vill en väl, oavsett släktskap. När jag själv tog studenten t.ex. så hade vi både släkt och vänner (till både mig och till mina föräldrar) över på festen.

    Min sambo verkar dock vara uppväxt med det omvända, där är det väl knappt att ens de närmaste kommer. Lite tråkigt tycker jag.

    Men så tänker jag på dagis (vi hade också sommarfest förra veckan), där skulle jag nog säga att det räcker om varje familj tar med några stycken. Om det är släkt eller inte spelar ju ingen roll alls (många, som vi, har ju släkten på annat håll också och då är det väl jättebra med andra människor som bryr sig) men jag tänker att barnen kan vara blyga och försiktiga om det är för många nya. Min pojke är det iaf. Så för hans skull tyckte jag att det var bra att det inte var alltför många vuxna med. Men i skolåldern så är det ju en annan sak och då är det väl jättefint om så många vill komma och fira med en. Blir det för konstigt att de är med i skolan/kyrkan så kan man ju alltid ha en fest hemma sedan.

    Är det något du fått höra eller som hänt eftersom du tar upp ämnet? Blev lite nyfiken:)

    SvaraRadera
  2. jag har ingen släkt som jag umgås med om du menar mostrar, kusiner mm?
    Vi har en liten familj jag och min man!
    För oss har det varit så att vi båda gått på dagis avslutningar, ibland har min man inte varit med... Man kan inte alltid vara med på allt, eller?? Min mamma var med på någon dagis avslutning!
    Första skolavslutningen var både min pappa och Wiggos farmor med :)
    Sen efteråt fikade vi hemma hos oss (trots fika i skolan också hehe goooott)
    Asså jag kan ärligt tycka att, måste det firas med släkt och pompa och ståt varje avslutning???? Visst jag har ingen stor familj så kanske därför jag tycker att man inte behöver gå "all in" för en avslutning
    Julavslutning har vi i samband med Lucia!
    Jag skulle aldrig gå på någon kompis barns avslutning, det får vänta till studenten...
    På våra avslutningar genom åren så känns det mest som varje barn har haft en mor/far förälder med sig...
    Hur gör du själv :-)

    Jag skickar en massa träningsork till dig...
    Så skönt att snart vara ledig!!!
    Ha en fortsatt fin dag

    Kram Sandra

    SvaraRadera