21 september 2015

Helgen

Lördag:
Va upp till skyttecentrum och hjälpte till att bygga bana inför söndagens skyttetävling. Träffade flera trevliga personer och vädret var härligt med solen som sken.
Mannen fick handla födelsedagspresent med Wilma och Casper då Wilma skulle på kalas. Han fick också köra dit henne. Han och Casper åkte och fixade med lite jobb. Jag åkte hem, dammsög och plockade undan, hämtade Wilma och passade på att prata lite med klasskompisarnas föräldrar. Det är såna härliga personer som man får energi av och blir glad av.
Har kommit på att jag nog ska göra allvar av att ta jägarexamen. Vore så grymt kul att göra det. Tyvärr funkar det inte under hösten men i vår!?


På kvällen kom J och M på middag och vin. Supertrevligt och en hel del skratt blev det. Och för mycket vin. Dom cyklade hem på natten. Imponerande. Själv dök jag ner i sängen så fort jag kunde när dom åkt.
Morgondagen (söndagen) blev inte speciellt rolig då hela rummet snurrade när jag slog upp ögonen. Visste inte om jag var full eller bakfull. herre gud när mådde man så sist? Dagen gick i slow-motion. Jag låg i sängen, försökte äta frukost, lag mig i sängen igen, gick och åt kakor. Skulle ju träna med Hannah klockan 17,00. Måste bli pigg :-)
Åt en klubba, badade med Casper, lag mig i sängen igen, gav barnen mellis, åt lite själv, drack vatten, drack resorb i två omgångar. Fick besök av Mia och hundarna. Ella var inne och mös med oss. Sen var det dags att åka på träning.


TRX-pass med Hannah. Å herre gud. Det var kul men jobbigt och med tanke på att jag mådde som jag gjorde så är jag glad och stolt över att jag kom i väg på träningen. Trodde dock jag skulle kräkas mitt i allt. Fick inte ens i mig vatten. Usch och fy. Nu dröjer det länge tills det blir en vinkväll igen.
Skitkul träning som man kan anpassa efter sig själv eftersom man själv bestämmer hur mycket man ska luta sig och hur snabbt man ska göra. En träning som passar alla. Annorlunda träning med band som hänger från taket.


Hem, åt middag (rester från lördagen), nattade barnen, duschade och nattade mig själv efter lite umgänge med mannen.


Blodsockermässigt så börjar vi få lite ordning på Wilmas blodsocker. Det har aldrig varit helt galet men kanske lite högt enligt vår diabetessköterska och eftersom hon totalt tar så lite insulin så kan vi trycka ner det lite till så det har jag gjort och det ger resultat.
Hon vaknar ofta runt 5 och lägger sig runt 4,5. Vi har vågat vara lite kalla och låtit henne lägga sig på 4,2. Klockan fick ställas på 03 för att kolla läget men det har sett bra ut så nu känns det ok att hon lägger sig på det värdet. Och som sagt hon vaknar på 4,5-5,5 så det är ju kanon.
Hon tar 2,5 enheter till frukost, 2,5 till lunch och 3,0 till mellis så får vi se hur det ser ut efter dagen. Ofta så ligger hon runt 7-8 vid middagen och med 3,0 istället för 2,5 till mellis så hoppas jag att vi kan få ner värdet lite.


Mannen har fått en Freestyle Libre. Så smidig och så bra. Varför är skiten inte godkänd för barn under 18 år? Nä för den är inte testad men vissa landsting skriver ut den ändå till barn. Men inte Uppsala. Typiskt. En libre vill jag ha till Wilma. Hon sticker ju sönder sina små fingrar och detta ska hon göra i rester av sitt liv. Funderar om man ska beställa hem och stå för kostnaden själv.
Med Libren så kan man också se hur hon legat hela natten och under dagen mellan alla blodsockertagningar.
Smidig, enkel och så jäkla bra måste jag säga att den verkar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar