25 september 2015

Att läsa

Gårdagens utvecklingssamtal på skolan gick kanon. Precis som jag hade trott.
Inga större saker att diskutera men det är ju så himla roligt att komma till skolan och se hur det är. Wilma har så mycket som hon vill visa upp. Saker hon gjort, hur det ser ut i hennes bänk, vad hon har i sin bänk.
Det som vi ska tänka på är att få till lite mer läsande hemma och Wilma ska utmana sig själv lite mer när hon väljer läsläxe-bok. Jag vet att vi är dåliga på att läsa hemma. Jag får ta på mig det. Wilma läser läxan som hon ska och hon är riktigt duktig på att läsa men hon ska börja läsa kapitel-böcker istället. För att öva på längre texter helt enkelt för läsa kan hon och bra är hon också. Men så är det ju. Ska vi utvecklas så behöver vi utmana oss själva.
Så nu ska vi börja läsa 10-15 minuter varje kväll. Dels läsläxeboken. Den kan man läsa två gånger och sen innan det är dags att ta med den till skolan så ska den läsas nån kväll innan. Däremellan ska vi hitta nån bra bok och så läser vi ur den 10-15 minuter varje kväll.
Läsläxan läste vi igår. Wilma och jag bäddade ner oss i vår säng. Mysigt. Å så fick hon läsa.
Bra mycket roligare och trevligare än att barnen sitter vid TV´n fram till det är dags att borsta tänderna och lägga sig. På så sätt får vi ju också mer tid tillsammans.


Igår kväll blev det ugnspannkaka. Mums. Sylt och grädde. Även matlådan innehöll det idag.
Åt bara en lagom bit.
I frysen står en kesella vanilj och väntar på att stelna till sig lagom till mellis.


Ikväll blir det mat och bowling med jobbet. Om jag ska vara ärlig så är jag mest trött och skulle gärna åka hem och sätta mig i soffan men samtidigt så vet jag att åker jag hem så är det inte soffan jag kommer sitta i utan jag kommer fara omkring och fixa med både det ena och det andra.
Så jag bowlar istället. Att vara lite social är ju bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar